Mor og de to dejlige..

Mor og de to dejlige..
Mor og de to dejlige..

mandag den 11. juli 2011

Ja ja ja... :o)


 Så er jeg tilbage i store stil efter en skøn weekend !! Studenter fest - shopping - familie hygge og bagagerumsmarked... Kan i se det for Jer :o) ..... Idag har vi været til 2 års fødselsdag ved en venindes søde lille datter :o) ... Lukas har slumret max længe på terassen - stor pigen og jeg har hygget og mit skur har fået en overhaling.. Eftermiddags kaffen fik vi på en bænk ved havnen med udsigt til egholm - og hybenroser og "bær" (hedder de det - eller bare hyben !!) Og det er så her mit STORE spørgsmål indfinder sig.. I år - som i måske lige om snart vil jeg sååå gerne lave hyben marmelade...Men hva gør man - hvornår skal de plukkes ikk endnu vel !???!? :o) I får også lige et par billeder af mine mamelukærmer og ærteblomster som endelig blomstrer i FIN stil..Så smukke de er :o)


Der er masser af hyen.. Hmm men tror ikk de er nok endnu :o)


Så skal vi snart igang med og plukke..Jo mere man plukker - jo flere kommer der (siger de kloge!!)

6 kommentarer:

  1. Skønne skønne blomster.
    Har hørt, at hvis en sommerblomst ikke får lov at sætte frø, bliver den ved med at blomstre, så pluk pluk, så den ikke går i frø ( altså ikke får lov at sætte ærtebælge).
    Min mor laver hybenmarmelade, men mener hun plejer at plukke i august.
    Kan indhente info hvis du vil vide mere.
    Knus og god aften til dig

    SvarSlet
  2. Vil rigtig gerne be´om mere info..Vil SÅ gerne producere lidt i år :o) Super så plukker vi bare løs..Det er også sååå hyggeligt inde..
    Knus og hygge søde

    SvarSlet
  3. Sikken et travlt program du har haft og fine blomster... det der med hyben har jeg desværre ikke forstand på
    kh hanne

    SvarSlet
  4. Mine ærteblomster er også liiiiige ved at blomstre. Min absolutte favoritblomst!
    For nogle år siden lavede jeg hyben/gulerodsmarmelade - det blev supergodt!
    De skal være helt mørkorange og så skal de befries for kerner og deles i mindre stykker. Prøver lige at finde opskriften til dig!

    SvarSlet
  5. Hej igen.
    Hyben skal være orangefarvede når de plukkes. Hvis de er røde bliver de alt for smattede. så skal de deles på tværs, (ikke fra stilk til blomst), men den anden led. Så skulle de være nemmest at befri for kerner. Herefter deles de i små stykker. Siger min den gamle :-))
    Ren hybenmarmelade m. vanille skulle vist være guf.

    Hybenmarmelade.(1,5l)

    Hyben 750g rensede, hakkede (ca.1,5kg hele)
    0,5 liter vand
    Saft af en citron
    500g sukker ( kan laves m det halve sukker)
    1,5 tsk vanillesukker eller hele stænger men kender ikke mængden.
    2 tsk. melatin (men læs guide på posen)måske anden mængde
    koges under låg i 15 min m vand og citronsaft
    så tilsættes det meste sukker i 10 min.
    melatin og resten af sukkeret blandes omhyggeligt. og drysses i umder omrøring, og koges m i 2 min.marmeladen skummes og fyldes i atamonskyllede glas, og lukkes med det samme.
    Velbekomme.

    SvarSlet
  6. Lidt rettelser.
    "så tilsættes det meste af sukkeret og det hele koger yderligere 10 min."

    Umder skal oversættes til under :-))

    SvarSlet